وبلاگ

نحوه تمیز کردن پیانو دیجیتال بدون کوچک‌ترین آسیبی

نحوه تمیز کردن پیانو دیجیتال بدون کوچک‌ترین آسیبی

نحوه تمیزکردن پیانو دیجیتال

لیست محتوا

در طول روز عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به کثیف شدن لوازم منزل از جمله سازهای مصرفی شما گردد؛ به طور مثال تماس زیاد دست‌ها و تعریق آنها می‌تواند یکی از این عوامل باشد. از همه مهم‌تر گرد و غبار فراوانی است که در هوای شهر وجود دارد و هیچ وسیله‌ای را بی‌نصیب باقی نمی‌گذارد؛ بنابراین پس از انتخاب و خرید پیانو مورد علاقه خود که در مقاله انتخاب بهترین پیانو آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم؛ موضوعی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، نحوه تمیز کردن پیانو دیجیتال است.

در این مقاله سعی داریم نحوه صحیح تمیز کردن پیانو دیجیتال را به شما آموزش دهیم؛ پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چرا باید به تمیز کردن پیانوهای دیجیتال بپردازیم؟

متاسفانه تمیز کردن پیانو از جمله مسائلی است که کمتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد؛ شاید این موضوع در نظر شما نیز مسئله مهمی به نظر نرسد یا در الویت کارهای روزانه شما قرار نگیرد؛ اما اگر از مزایای تمیز کردن پیانو آگاه بودید، قطعا لحظه‌ای درنگ نمی‌کردید؛ زیرا تمیز کردن به موقع و صحیح پیانو نه تنها زیبایی و درخشندگی آن را دوچندان می‌کند، بلکه طول عمر پیانو شما را نیز افزایش می‌دهد.

بی شک ساز تمیز نسبت به سازی که به آن رسیدگی نمی‌شود، صدای بهتری نیز آزاد می‌کند؛ زیرا ممکن است گرد و غبار هوا به اسپیکرهای آن نفوذ کند و دیگر صدای رسا و شفاف گذشته را تولید نکند. از طرفی این امر هنگامی که قصد فروش پیانو خود را دارید به کمک شما می‌آید؛ زیرا تمیز ماندن پیانو بر ارزش آن افزوده می‌کند و مشتریان بهتری برای فروش سازتان پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید: نگهداری پیانو دیجیتال و آکوستیک

چرا باید به تمیز کردن پیانوهای دیجیتال بپردازیم؟

پیش از تمیز کردن پیانو دیجیتال چه کارهایی لازم است انجام دهید؟

به این نکته مهم توجه داشته باشید که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است؛ پس قبل از اینکه مجبور شوید به طور مداوم به پاکیزه کردن پیانو دیجیتال خود بپردازید، بهتر است توصیه‌های زیر را به کار گیرید تا زمان کمتری را برای تمیز کردن پیانو اختصاص دهید.

  • دست‌هایتان را بشویید

    برای تمیز ماندن کلاویه‌ها آنچه که پیش از هر اقدامی در الویت قرار می‌گیرد، تمیز بودن دستان نوازنده است؛ پس قبل از آغاز تمرین، دستان خود را به طور کامل بشویید و با دستان تمیز به نواختن بپردازید.

  • روی کلاویه‌ها را بپوشانید

    سعی کنید پس از هر بار نواختن پیانو روی کلاویه‌ها را به طور کامل بپوشانید تا با این کار از کثیف شدن و جرم گرفتن آنها در مقابل گرد و غبار جلوگیری کنید. اگر هر بار پس از اتمام کارتان به این نکته توجه کنید، به طور قطع کمتر به تمیز کردن پیانو دیجیتال خود نیاز پیدا خواهید کرد.

روی کلاویه‌ها را بپوشانید

  • از خوردن و آشامیدن کنار پیانو پرهیز کنید

    یکی از بهترین راهکارها برای راحت شدن از تمیز کردن پیانو دیجیتال این است که اکیدا به هیچ کسی حتی خودتان اجازه ندهید نزدیک پیانو غذایی بخورد یا نوشیدنی بیاشامد؛ زیرا اگر روی مبلمانتان آب بریزد مشکل خاصی پیش نمی‌آید اما اگر روی پیانو یا کیبوردتان چیزی بریزد ممکن است کاملا آن را خراب کند و این موضوع دیگر با تمیز کردن پیانو هم قابل جبران نخواهد بود.

  • نباید بگذارید سازتان زیاد گرد و غبار بگیرد

    یکی از راهکارهای موثر برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به پیانو دیجیتال این است که وقتی برای ساعاتی از پیانو خود استفاده نمی‌کنید، روی آن را با کاور مخصوص یا یک پارچه معمولی بپوشانید؛ چراکه نفوذ گرد و خاک زیاد در پیانوهای دیجیتال ممکن است باعث اختلال در جریان برق یا چسبندگی و سفتی کلاویه ها شود.

تمیز کردن پیانو دیجیتال

نکته: پیانوهای دیجیتال در مقایسه با پیانوهای آکوستیک نسبت به گرد و غبار حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهند؛ زیرا پیانو های آکوستیک به دلیل ساختار سیم و چکشی که دارند، به هنگام گردگیری دسترسی به سیم‌های آنها راحت تر است و نفوذ گرد و غبار بر روی آنها مانند پیانو های دیجیتال زیان بار نیست.

آموزش تمیز کردن پیانو دیجیتال به صورت گام به گام

همانطور که می‌دانیدبرای نواختن پیانو دیجیتال به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارید تا بتوانید به یک نوازنده حرفه‌ای تبدیل شوید؛ از این رو ممکن است ساعت‌ها بنشینید و با کلاویه‌های پیانوی خود دست و پنجه نرم کنید. به دلیل تماس زیاد دست با صفحه کلید، جای تعجبی وجود ندارد اگر بعد چندین ساعت تمرین با تعریق دستانتان مواجه شوید.

مشکل اساسی که ممکن است با آن روبرو شوید این است که بعد از مدتی متوجه خواهید شد که کلاویه‌های پیانو شما کدر شده‌اند و دیگر سفیدی و شفافیت قبل را ندارند؛ اما جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ زیرا جرم گرفتن و کثیف شدن این ساز به دلیل رنگ سفید آن امری طبیعی خواهد بود؛ از این رو بهتر است به صورت مرتب به تمیز کردن پیانو دیجیتال خود بپردازید تا همواره درخشان و پاکیزه باقی بماند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم عامل اصلی کثیف شدن پیانو دیجیتال، عدم نظافت کلاویه‌ها هستند در ادامه مطلب سعی داریم نحوه صحیح تمیز کردن پیانوهای دیجیتال را به شما آموزش دهیم تا همواره کلاویه‌های زیبا و درخشانی را داشته باشید.

کلاویه‌های پیانو دو نوع متفاوت دارند؛ یکی کلاویه‌های پلاستیکی و دیگری کلاویه‌های عاجی که هریک دستورالعمل‌های مخصوص برای تمیز کردن پیانو دارند.

یک توصیه مهم

اگر از جنس پیانو خود اطلاعی ندارید حتما با یک فرد متخصص مشورت کنید و بعد از اینکه از جنس کلاویه‌های خود اطلاع پیدا کردید، اقدام به نظافت پیانو دیجیتال خود کنید.

همچنین بخوانید: عوامل خارج شدن کوک و رگلاژ پیانو

نظافت کلاویه ها

تمیز کردن کلاویه های عاجی

برای تمیز کردن کلید های عاجی باید احتیاط بیشتری به نسبت کلید های پلاستیکی به خرج دهید زیرا با تمیز کردن نادرست، هرچند لکه‌ها را به طور کامل از بین می‌برید؛ اما در عین حال ممکن است آسیب دیگری به پیانو وارد کنید و ارزش آن را پایین بیاورید و در نتیجه باعث کاهش قیمت آن شوید.

نکته: به هیچ‌وجه از مواد شوینده شیمیایی برای تمیز کردن کلاویه های عاجی استفاده نکنید؛ زیرا این عاج‌ها می‌توانند به راحت رطوبت و مواد شیمیایی را جذب کنند و همین امر موجب تغییر رنگ و آسیب رساندن به آنها می‌شود.

گام اول: توصیه می‌کنیم در صورت امکان از دستکش‌های نخی یا پنبه‌ای استفاده کنید؛ زیرا استفاده از این دستکش‌ها از انتقال چربی و آلودگی موجود بر سطح پوست به کلاویه‌ها جلوگیری می‌کند؛ ترجیحا بهتر است این دست‌کش‌ها به رنگ سفید و فاقد هرگونه رنگی باشند تا به هنگام تمیز کردن پیانو رنگ دست‌کش بر روی کلاویه‌ها منتقل نشود و موجب لکه دار شدن آنها نگردد.

 نکته: چنانچه دسترسی به دست‌کش نخی نداشتید، دستان خود را به طور کامل با آب و صابون بشویید تا به هنگام تمیز کردن پیانو آلودگی را از طریق دستان خود به آن وارد نکنید.

گام دوم: با استفاده از لوازم مخصوص گردگیری یا یک مسواک تمیز، گرد و غباری که بر روی پیانو نشسته است را پاک کنید و با دقت لازم، تمام کلیدها و فضای بین آنها را تمیز کنید؛ همچنین می‌توانید از یک قلموی نرم برای گردگیری استفاده کنید.

نکته : به هنگام گردگیری پیانو سعی کنید حتما این کار را  از سمت انتهایی به جلو انجام دهید تا هیچ جرمی باقی نماند.

تمیز کردن پیانو با مسواک

گام سوم: اگر دوست دارید کلاویه‌های پیانو شما همچون روز اول سفید و درخشنده شود، روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید:

  • می‌توانید از پاک کننده های وینیل ( vinyl) استفاده کنید؛ روش کار با این پاک کننده‌ها به این صورت است که باید سطح کلید ها را با احتیاط کامل به صورت تک به تک تمیز کنید؛ هر کلید را به صورت جداگانه مالش دهید و پس از اتمام کار تمامی تکه‌های پاک کن را جمع آوری کنید.

نکته: هنگام تمیز کردن کلیدها با پاک کن دقت کنید که  از تکنیک‌هایی استفاده کنید که پاک کن گرد شود تا بتوانید تمام نقاط کلیدها را با آن پاک کنید.

  • برای تمیز کردن لکه های موجود بر کلاویه و از بین بردن نقاط زرد می‌توانید از یک پد پشمی خوب استفاده کنید.

نکته: قبل از اینکه اقدام به پاک‌کردن لکه های کلاویه کنید، مطمئن شوید که پد مناسبی را برای این کار انتخاب کرده‌اید؛ زیرا انتخاب یک پد نامناسب می‌تواند به کلیدها آسیب برساند و حتی گاهی منجر به خراش آنها گردد.

  • یکی از روش‌های سفید کردن کلاویه‌های پیانو، قرار دادن کلید ها در معرض نور آفتاب است؛ زیرا در کمال ناباوری، نور خورشید باعث سفید و براق شدن عاج‌ها می‌شود؛ همچنین نور خورشید می تواند لکه های زرد موجود بر کلیدها را هم از بین ببرد و از زرد شدن بیشتر آن جلوگیری می کند؛ البته با این شرط که باعث آسیب رساندن به آن نشود.

تمیز کردن کلاویه های عاجی

تمیز کردن کلاویه های پلاستیکی

گام اول: برای تمیز کردن کلاویه های پلاستیکی باید از محلول‌های شست و شو استفاده کنیم؛ بدین صورت که در ابتدا نصف یک کاسه را از آب داغ پر کنید و چند قطره مایع شوینده یا مایه تمیز کننده صابونی به آن اضافه کنید و آن را به خوبی بهم بزنید؛ کمی صبر کنید تا محلول خنک شود.

گام دوم: از یک پارچه نخی نرم و سفید استفاده کنید و آن را داخل مواد شوینده قرار دهید؛ دقت کنید پارچه‌ای که انتخاب می‌کنید کاملا تمیز باشد؛ سپس آب پارچه را به صورت کامل بگیرید در حدی که پارچه کمی مرطوب باشد.

نکته اول: اگر آب پارچه به درستی گرفته نشود، ممکن است آب موجود در آن در کلیدها نفوذ کند و موجب آسیب رساندن به پیانو شما شود.

نکته دوم: سعی کنید در صورت امکان از پارچه‌های سفید برای تمیز کردن کلاویه ها استفاده کنید؛ زیرا در برخی از پارچه‌های رنگی امکان رنگ ‌پس دادن زیاد است و امکان دارد موجب لکه دار شدن کلاویه‌های شما شود؛ همچنین ممکن است مواد شیمیایی موجود در آنها بر روی ساز باقی مانده و با آن واکنش دهد.

تمیز کردن کلاویه های پلاستیکی پیانو دیجیتال

گام سوم: ابتدا اقدام به تمیز کردن کلیدهای سفید کنید و از تمیز کردن کلیدهای مشکی خودداری کنید. کلیدها را از قسمت انتهایی به جلو با پارچه مرطوب تمیز کنید؛ یک کلاویه را فشار دهید، هر دو طرفش را پاک کنید و  سپس به سراغ کلاویه بعدی بروید.

نکته: یادتان باشد هیچ‌گاه دستمال را از قسمت چپ کلید به قسمت راست آن و برعکس نکشید؛ زیرا با این کار جرم و کثیفی به فضای بین کلیدها انتقال می‌یابد.

گام چهارم: بعد از تمیز کردن کلیدهای سفید پیانو، پارچه قبلی را کنار بگذارید و از یک پارچه تمیز دیگر برای تمیز کردن کلید های مشکی استفاده کنید؛ زیرا کلیدهای سفید به سرعت لکه دار می‌شوند و در صورت ایجاد تماس با این کلید ها، ممکن است رنگ مشکی آن به این کلید ها منتقل شود.

 دقت کنید که این‌بار نیز باید پارچه کاملا تمیز و به رنگ سفید انتخاب شود و طبق مراحل قبل مرطوب شده باشد؛ حال که از تمام نکات لازم مطمئن شدید به آرامی نظافت را آغاز کنید و هریک را به صورت تک به تک غبار زدایی کنید.

نکته: بر خلاف کلیدهای سفید، به هنگام تمیز کردن کلیدهای مشکی می‌توانید پارچه را بر روی  این کلیدها از جلو به عقب تکان دهید؛  اما دقت کنید که پارچه با کلید های سفید تمیز برخورد نداشته باشد.

تمیز کردن کلاویه های پلاستیکی

گام پنجم: پس از تمیز کردن کلیدهای سفید و مشکی، یک پارچه خشک و تمیز بردارید و آلودگی ها و مواد شوینده باقی‌ مانده را از کلید ها پاک کنید؛ در این مرحله نیز دقت کنید که این کار از عقب به جلو انجام دهید تا مطمئن شوید که چیزی بین کلیدها باقی نمانده است.

گام ششم: پاک کردن کلیدها تنها باعث تمیز کردن گرد و غبار و لکه‌ها می‌شود اما اثر انگشت باقی مانده بر روی کلاویه‌ها به این راحتی از بین نمی‌روند و برای اینکار لازم است کمی متفاوت عمل کنید.

  • برای اینکه لکه‌های حاصل از اثر انگشت به راحتی از بین بروند لازم است تا در ابتدا محلولی از آب و سرکه به نسبت 4 به 1 ( 1 قسمت سرکه به ازای هر 4 قسمت آب) تهیه کنید.
  • پارچه خشک سفیدی را در آن فرو ببرید؛ آب آن را به طور کامل بگیرید تا حدی که تنها رطوبت محلول در آن باقی بماند.
  • هر کلید را به صورت جداگانه تمیز کنید و هر یک را پس از نظافت خشک کنید؛ زیرا باقی ماندن سرکه بر روی کلیدها می‌تواند موجب آسیب رساندن به آن شود.
  • در نهایت پیانو را به همین شکل باقی بگذارید تا بوی سرکه بصورت کامل از بین برود.پاکیزه کردن پیانو دیجیتال

نکته: پیانوهای دیجیتال، کلاویه‌ها و دکمه‌های کوچک زیادی دارند،‌ بهتر است ماهی یک بار،  پیانو را به طور کامل  از برق بکشید و  با یک دستمال تمیز و خشک به نظافت آن بپردازید.

کلام پایانی

این نکته را مدنظر داشته باشید که چربی موجود بر سطح پوست و دستان خیس اصلی‌ترین دلیل کثیف شدن پیانو هستند؛ همچنین نت‌های پر استفاده، به طور طبیعی در معرض از بین رفتن پوشش روی خود هستند و این فرسودگی به نفوذ گرد و خاک و آلودگی به حفره‌های باز شده و خراب شدن آن کمک بیشتری می‌کند؛ بنابراین، همواره بهتر است دستان خود را قبل از شروع نوازندگی به طور کامل بشویید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید.

سازپلازا؛فروشگاه اینترنتی لوازم موسیقی یک فروشگاه آنلاین معتبر است که با چندین سال سابقه روشن به فروش انواع ادوات موسیقی می‌پردازد. این مجموعه علاوه بر خرید حضوری، امکان خرید آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا بتوانند در کمترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهند؛ همچنین مشتریان عزیز می‌توانند به صورت تلفنی یا آنلاین از کارشناسان فروش مجموعه مشاوره رایگان دریافت کنند و در نهایت بهترین ساز را خریداری کنید.

مطالب مرتبط​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
فروشگاه
علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من